آژانس مسکن یاس

هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر

هزینه تعمیر برد پکیج با مالک یا مستاجر

برد پکیج یک وسیله برقی است و در صورت سوختن برد پکیج هزینه آن با فرد ساکن در ساختمان است.

هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر

هزینه تعمیر جزئی با مستاجر و هزینه تعمیر کلی و اساسی با مالک

اگر مستاجر باشید به احتمال خیلی زیاد برایتان پیش آمده است که بعد از گذشت مدتی پکیج خانه شما نیاز به تعمیر پیدا کند. یکی از بیشترین مواردی که نیاز به تعمیر دارد پکیج است. حال همیشه این سوال پیش می‌آید که هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر؟

هر وسیله‌ای یک عمر کاری دارد و یک روزی خراب می‌شود. پکیج و تاسیسات ساختمان هم پس از مدتی کار کردن نیاز به تعمیر و نگهداری و سرویس دوره‌ای دارند. پکیج گازسوز از جمله لوازم تاسیسات خانه است که بیشتر خراب می‌شود و این باعث بروز مشکلاتی میان مستاجر و صاحب‌خانه می‌شود.

 

هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر

یکی از قدیمی‌ترین مشکلات بین مالک و مستاجر عدم توافق نظر در مورد هزینه تعمیر پکیج است. بارها از تعمیرکاران شرکت زودبیا تعمیرکار این سوال پرسیده شده است که: هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجر

اگر چه در قانون به صورت کلی به این موضوع اشاره شده و در قولنامه‌ای که در دفتر املاک بین مالک و مستاجر امضا شده، به این موارد اشاره شده است ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مالک یا مستاجر، مشکلاتی در زمان خراب شدن پکیج به وجود می‌آید که هدف این مقاله، اطلاع رسانی در این مورد است.

اگر بخواهیم طبق منطق در مورد اینکه هزینه تعمیر پکیج با مالک یا مستاجرتصمیم بگیریم باید این طور گفت که:

طبق عرف جامعه و قرارداد اجاره خانه که فی مابین مالک و مستاجر منعقد می‌گردد. وظیفه پرداخت هزینه تعمیرات تاسیسات خانه از قبیل ترکیدگی لوله، خرابی شیرآلات، تعمیر پکیج و کولر بر عهده مالک است و اگر در اثر استهلاک قطعات پکیج نیاز به تعویض قطعه باشد، هزینه قطعه بر عهده مالک است.در مقابل هزینه سرویس سالیانه پکیج و کولر و همچنین هزینه تعمیرات جزئی پکیج بر عهده مستاجر است.

قانون مالک و مستاجر هزینه تعمیرات پکیج (طبق قولنامه)

متن صریح یکی از بند‌های قولنامه اجاره ساختمان به این صورت است که:

پرداخت هزینه‌های تعمیرات و هزینه‌های کلی از قبیل نصب و راه‌اندازی به منظور بهره برداری از دستگاه تهویه، شوفاژ، کولر، آسانسور و شبکه آب، برق، گاز به عهده مالک است و هزینه‌های جزئی مربوط به استفاده از مورد اجاره به عهده مستاجر است و نوع هزینه‌ها و میزان آن را عرف تعیین می‌کند.

منظور از هزینه‌های جزئی دقیقا چیست؟ متاسفانه در قولنامه خانه به صورت دقیق اشاره نشده که پرداخت هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر. برای جلوگیری از ایجاد مشکل ما به تمام مشتریان خود آگاهی می‌دهیم و از آنها می‌خواهیم که در زمان عقد قرارداد خانه در دفتر املاک، یک توافق اولیه در مورد هزینه‌های مربوط به تعمیر تاسیسات و پکیج خانه انجام دهند.

هزینه سرویس پکیج با مالک یا مستاجر (طبق قانون)

 

مطابق ماده قانون 486 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران:

تعميرات و كليه مخارجي كه در عين مستأجره براي امكان انتفاع از آن لازم است بعهده مالك است مگر آنكه شرط خلاف شده يا‌ عرف بلد بر خلاف آن جاري باشد و همچنين آلات و ادواتي كه براي امكان انتفاع از عين مستأجره لازم مي‌باشد.

تفسیر ماده قانون 486:

هزینه تعمیرات و کلیه مخارج خانه مورد اجاره(عین مستاجره) برای امکان زندگی کردن(انتفاع به معنی نفع بردن) بر عهده مالک است. مگر آنکه خواسته یا نیاز مستاجر بر خلاف عرف منطقه‌ی زندگی مردم آن منطقه(عرف بلد) باشد. و همچنین تامین ادوات (از قبیل دستگاه‌های حرارتی مرکزی ، تهویه ، تاسیسات و آسانسور) برای امکان زندگی کردن در مورد اجاره بر عهده مالک است.

تعمیرات مورد اجاره(عین مستاجره) به دو بخش تقسیم می‌شود.

1.    تعمیرات کلی و اساسی: به تعمیراتی گفته می‌شود که مربوط به اصل بنا و تاسیسات نصب شده در بنای مورد اجاره باشد.

2.    تعمیرات جزئی: به تعمیراتی گفته می‌شود که برای بهتر استفاده کردن مستاجر انجام می‌شود.

چه کسی باید هزینه تعمیر پکیج را پرداخت کند؟مالک یا مستاجر

تکنسین‌های زودبیا تعمیرکار به هیچ عنوان وارد دعوای فی مابین مالک و مستاجر نمی‌شوند. بارها بوده که تعمیرکاران ما برای رفع مشکل به منزل مشتری مراجعه کرده‌اند و دعوای قدیمی مالک و مستاجر باعث جلوگیری از انجام تعمیر پکیج شده است.

زودبیا تعمیرکار یک شرکت ارائه دهنده خدمات است و مشتریان ما از هر دو دسته صاحب‌خانه و مستاجر هستند . برای همین همیشه به مشتریان خود توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از ایجاد مشکل و ناراحتی بین مستاجر و صاحب‌خانه، در زمان تحویل خانه از مالک، از او بخواهید که پکیج را به صورت کامل سرویس کند و به شما تحویل دهد. در عوض در زمان اتمام قرارداد اجاره و تحویل خانه به مالک، مستاجر موظف است پکیج را سرویس شده تحویل صاحب‌خانه بدهد.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که هزینه قطعات تعویضی پکیج را چه کسی باید پرداخت کند. در ادامه مقاله به بررسی جزئیات دقیق‌تر این موضوع می‌پردازیم.

هزینه تعمیر پکیج با مستاجر یا مالک

موارد زیادی بر تصمیم‌گیری در مورد این موضوع موثر است که عبارتند از:

1.    چند سال از عمر تاسیسات ساختمان گذشته است.

2.    آیا مستاجر اولین ساکن ساختمان نوساز است.

3.    چند ماه است که مستاجر در واحد سکونت دارد.

4.    چند سال از نصب پکیج در ساختمان گذشته است.

5.    آیا پکیج گارانتی دارد.

6.    استاندارد و ایمنی در نصب دودکش پکیج رعایت شده است.

موارد زیادی بر تصمیم گیری در مورد این موضوع که هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر تاثیر گذار است. به همین خاطر زودبیا تعمیرکار به مستاجرها پیشنهاد می‌کند که با صاحب‌خانه وارد بحث و جدال نشوید. بهترین راه حل تفاهم و کنار آمدن با صاحب‌خانه است. به مالک خود پیشنهاد دهید، من که مستاجر هستم هزینه سرویس پکیج را می‌دهم و اگر قطعه‌ای نیاز به تعویض بود، شما هزینه قطعه را پرداخت کنید. و یا کل هزینه‌های تعمیر پکیج را نصف کنید.

هزینه تعمیر برد پکیج با مالک یا مستاجر؟

 

برد پکیج یک وسیله برقی است و مواردی که باعث آسیب به برد پکیج می‌شود عبارتند از:

1.    مستهلک شدن یک سری قطعات الکترونیکی برد پکیج

2.    سوختن برد پکیج در اثر نوسان برق

3.    سوختن برد پکیج در اثر نشتی آب پکیج

4.    سوختن برد پکیج در اثر ترکیدن شلنگ ورودی آب پکیج

5.    خراب شدن برد در اثر محل نصب غیراستاندارد پکیج(ریختن آب باران)

در زمان که پکیج خانه شما کار نمی‌کند و دلیل آن خرابی برد پکیج است، از تعمیرکار پکیج بپرسید که دلیل خراب شدن و سوختن برد پکیج کدام یک از موارد بالا است. در مورد این موضوع با صاحب‌خانه خود صحبت کنید و در صورتی که دلایل شما برای صاحب‌خانه منطقی بود، بهتر است هزینه تعمیر برد بین صاحب‌خانه و مستاجر نصف شود.

در غیر این صورت متاسفانه طبق منطق اشتباه جامعه ما، می‌توان گفت که برد پکیج یک وسیله برقی است و مالک پکیج را روشن تحویل مستاجر داده است. حال اینکه برد پکیج سوخته و یا پکیج محافظ برق نداشته، مشکل مالک نیست و نباید هزینه‌ای پرداخت کند!!!

در مواردی که برد پکیج در اثر ریختن آب روی پکیج بسوزد. اگر مالک در سرویس سالیانه پکیج کم‌کاری کرده باشد و مستاجر بتواند به صورت منطقی مالک را قانع کند که دلیل سوختن برد پکیج، نشتی آب بوده و دلیل نشتی آب سرویس نشدن پکیج است، آنگاه می‌توانیم بگوییم که هزینه تعمیر برد پکیج بر عهده مالک است.

هزینه سرویس پکیج با مستاجر است یا مالک

 

منبع انبساط، قطعه‌ای از پکیج است که به طور میانگین عمر 4 تا 5 ساله دارد و لازم است به طور مرتب هر 6 ماه یکبار شارژ باد شود تا از خرابی و سوراخ شدن آن جلوگیری شود.

فرض میکنیم یک مستاجر حدود 6 ماه است.با شروع فصل سرما اقدام به سرویس قبل از زمستان پکیج می‌کند که متوجه می‌شود منبع انبساط پکیج سوراخ است. در چنین مواقعی انصاف است که صاحب خانه هزینه قطعه و تعویض را پرداخت کند.

حال اگر مستاجر بمدت 4 سال در خانه ساکن باشد، چه کسی باید هزینه خرید منبع انبساط را بر عهده بگیرد؟

به طور قطعی نمی‌توانیم بگوییم که باید مستاجر پرداخت کند. باید یک سری موارد بررسی شود. مثلا ببینیم آیا مستاجر سرویس‌های سالیانه را انجام داده و یا چند سال از تاریخ نصب پکیج گذشته است. بعد از بررسی تمام این موارد، آن زمان می‌توان تصمیم گرفت که هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر.

هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر(اگر مالک قبول نکرد چه کنیم)

آیا در زمان خرابی پکیج به مالک اطلاع بدهیم؟

در زمان خراب شدن پکیج مستاجر وظیفه دارد که به صاحب خانه اطلاع دهد، شاید صاحب خانه تمایل داشته باشد که تعمیرکار قبلی پکیج را برای رفع مشکل مراجعه کند.

در غیر اینصورت بهتر است مستاجر دوستانه با صاحب‌خانه تماس بگیرد و بگوید: من درک میکنم که خرابی پکیج یک مشکل ناگهانی است. من وظیفه خودم میدونم که از تجهیزات و تاسیسات خانه شما به بهترین صورت ممکن نگهداری کنم .بنظرم برای اینکه از خرابی پکیج جلوگیری بشه، من یک تعمیرکار پکیج خوب و منصف سراغ دارم. من از مشاور املاک در این مورد مشاوره گرفتم و پرسیدم که هزینه تعمیر پکیج با مالک است یا مستاجر؟

و بهم گفتن که هزینه سرویس و دستمزد تعمیرکار پکیج برعهده مستاجره و هزینه قطعات مصرفی و تعویضی پکیج بر عهده صاحب‌خانه. میخواستم از شما اجازه بگیرم که یک تعمیرکار پکیج بیاد و سرویس کامل انجام بده برای پکیج. مطمئن باشید صاحب‌خانه شما هم درک می‌کند و با شما موافقت می‌کند.

اگر مالک هزینه تعمیر پکیج را قبول نکرد چه کنیم؟

در زمان خرابی پکیج مستاجر نمی‌تواند به مدت زیادی با خرابی پکیج کنار بیاید و باید شرایط آسایش را برای خانواده خود فراهم کند. در اولین اقدام مستاجر باید خرابی پکیج را به مالک اعلام کنید و مالک موظف است که طی 24 ساعت اقدام به رفع خرابی کند و یا به خود مستاجر بگوید که خودتان اقدام کنید و در مورد هزینه تعمیر پکیج به توافق می‌رسیم.

در صورتی که تعمیر پکیج بر عهده صاحب خانه باشد و نسبت به این کار بی‌تفاوت باشد، بهتر است که مستاجر به دفتر مشاور املاک موضوع را اعلام کند و کارهای مربوطه به تعمیر پکیج را انجام دهد. مستأجر می تواند علیه مالک دادخواست الزام به تعمیرات اساسی عین مستأجره را به دادگاه ارائه نماید.

دادگاه پس از رسیدگی برای مالک مهلتی را تعیین می‌نماید تا هزینه تعمیر پکیج را پرداخت کند. در صورتی که مالک نسبت به پرداخت خسارت مستاجر اقدامی نکند، دادگاه به نفع مستاجر حکم داده و قرارداد به نفع مستاجر فسخ می‌شود.

تعمیر پمپ پکیج بر عهده مالک است یا مستاجر؟

آیا مستاجر می‌تواند بدون هماهنگی با مالک پکیج را تعمیر کند؟

در زمان خرابی پکیج بهتر است که این مشکل را با صاحب خانه خود در میان بگذارید و اطلاع بدهید. شاید صاحب خانه بخواهد تعمیرکار قبلی پکیج را برای رفع مشکل خبر کند. در صورتی که صاحب خانه امتناعی نکرد، بهتر است که این مشکل به آژانس املاک اطلاع داده شود و همه موارد را مکتوب کرده و به پیوست قرارداد خانه به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اسناد کافی برای اعلام خرابی پکیج را به دادگاه ارائه دهید و از تعمیرکار پکیج بخواهید که به شما فاکتور معتبر سربرگ‌دار و دارای مهر ارائه دهد.